Älä ota mitään henkilökohtaisesti

Kun olet viisas, et ota mitään henkilökohtaisesti. Minä otan, mutta onneksi yhä harvemmin. Ja tajuan tilanteen useimmiten jo paljon aiempaa nopeammin. Minulle haastavin on äiti, se suhde on kai herkin. Näin ollen äiti on tässä opettajistani parhain.

Mikä täällä on henkilökohtaista? Tuskin mikään. Saatat ajatella, että pomosi ei pidä sinusta tai tyttöystäväsi halveksii sinua. Mistä oikein on kyse?

Esittelen sinulle seuraavaksi Byron Katien menetelmän nimeltä Työ (The Work). Se on mainio ja simppeli systeemi. Sen avulla saamme loistavasti uusia näkökulmia ajatuksiimme, joihin uskomme.

Pomosi ei siis pidä sinusta. Näin ajattelet, se on sinun totuutesi. Minä kysyn: onko se totta? Sinä vastaat: kyllä on. Seuraavaksi kysyn: onko se totta, oletko aivan varma, että pomosi ei pidä sinusta. Vastaat: kyllä tai no, en voi olla aivan varma, mutta siltä se tuntuu.

Seuraavaksi kysyn sinulta: miten reagoit, kun ajattelet, että pomosi ei pidä sinusta. Sinä vastaat: se vaivaa mieltä ja olen varmaan aika varovainen ja etäinen, kun olen hänen kanssaan. Minä jatkan: kuka olisit, jos sinulla ei olisi sellaista ajatusta, että pomosi ei pidä sinusta. Sanot: no, olisin rennompi, olisi mukavaa, kiva tehdä töitä.

Seuraavaksi teemme täyskäännöksen. Mikä muu voi olla yhtä totta kuin se, että pomosi ei pidä sinusta? Kun alat pohtia näitä vaihtoehtoja, voi mieleesi tulla muun muassa seuraavia: Voi olla että pomo ei pidä itsestään. Ehkä pomo ei pidä mistään. Ehkä minä en pidä itsestäni? Ehkä minä en pidä pomosta =)

Byron sanoo kaikkien ajatustemme olevan kierrätyskamaa. Kokeile itse, pistä joku muu ihminen pomon tilalle ja kysy nuo neljä kysymystä. Kirjoita ksymykset ja varsinkin vastaukset paperille. Tee sitten täyskäännös eli mieti vaihtoehtoja, jotka voisivat olla aivan yhtä totta kuin se ajatus, joka sinulla alunperin oli.

Kokeile ihmeessä! Nämä kysymykset muuttivat ainakin minun elämäni!

PS. Byron Katiella on hyviä kirjoja ja muita tuotteita. Niiden lisäksi haluan suositella Don Miguel Ruizin kirjaa: Neljä tietä vapauteen. (Yksi noista tolteekki-intiaanien viisauteen perustuvista teeseistä on: Älä ota mitään henkilökohtaisesti.)

Tekijä: Lenita Lehtonen

Minusta on ihana ihmetellä elämää ja ihmisiä, kirjoittaa ja höpöttää. Intohimoni on auttaa ja palvella. Rakastan luontoa ja autan ihmisten hylkäämiä koiria. Olen työskennellyt vuosikymmeniä viestinnän, koulutuksen ja hyvinvoinnin parissa. Olen toiminut pitkään yrittäjänä ja viestintäkonsulttina. Koulutukseltani olen merkonomi ja terveystieteiden maisteri.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s