Kamppailetko painosi kanssa?

Kamppailu, taistelu ja puolustus ovat kaikki sotaa. Sota itseään vastaan on mielettömän rankkaa. Voiko siinä voittaa? En usko. Tässä minun vinkkini:

1. Luovu taisteluasenteesta – taistelu tuhoaa aina jotain
2. Jätä taakse laihdutuskuurit ja niiden ajattelu
3. Unohda kilot ja puntari – jos puntarissa käynti on osa terveydenhoito-ohjelmaasi, ajattele sitä mahdollisimman vähän
4. Hyväksy tosiasiat, hyväksy koko paketti kiloineen ja karvoineen – muu on taistelua
5. Ota vastuu jokaisesta grammasta, kaikesta siitä mitä olet ja miten voit. Niin saat voimasi takaisin.
6. Kiitä kaikesta mahdollisesta, kiitä liikkuvista jaloista, lintujen laulusta, keväästä ja nenänpäästä
7. Tarkkaile ajatuksiasi, älä lähde negatiivisten mukaan ja keskity niihin positiivisiin
8. Kun ajatuksesi kutsuvat sinua kaapille, hengitä pari kertaan syvään tai juo vettä – ota näin lisäaikaa, mieti ja tunnustele, onko kyse vanhasta kaavasta vai nälästä
9. Näe ruoka lahjana ja arvokkaana – älä vihollisena, sehän olisi sotaa
10. Näe ruoka lääkkeenä, joka hoitaa sinua, sekä mieltä että kroppaa
11. Tunnista syötkö saadaksesi tekemistä – keksi jotain muuta tilalle – lähde lenkille tai opettele olemaan
12. Kun mielesi väittää haluavansa karkkia, tarjoa sille hedelmä
13. Jos syöt pahaan oloon, kiinnostu siitä
14. Juo paljon vettä pitkin päivää
15. Anna ruuanvalmistukselle ja ruokahetkelle aikaa
16. Käy kaupassa ilolla, valitse ja valmista ruoka kiitollisuudella
17. Pysähdy ja kiitä ennen ruokailua, samalla rentoutat itseäsi
18. Syö paljon vihanneksia ja hedelmiä
19. Kun syöt, keskity siihen – älä lue lehtiä, älä katso telkkaria
20. Kun syöt, syö iloisella mielellä ja hyvillä fiiliksillä
21. Kun syöt, keskitä kaiken huomiosi ruokailuun – tulet paljon nopeammin täyteen ja maistat maut voimakkaammin ja selkeämmin.
22. Mitä söitkin usko että se on hyväksi sinulle – jos näet sen myrkkynä, kiusaat itseäsi
23. Jos tunnistat liittäväsi ruokailuun tai ruokalajeihin pelkoja, tutustu niihin
24. Kun syöt, vältä ähkyä – siitä seuraava olo saattaa rasittaa sinua myös henkisesti
25. Ole itsellesi hyvä ja armollinen – älä moiti itseäsi silloinkaan, kun söit liikaa tai teit ruokavalintoja, jotka ovat itseäsi vastaan
26. Jos moitit itseäsi, älä moiti itseäsi siitä, että moitit itseäsi =)
27. Liiku paljon – muuta tapojasi, kävele portaat
28. Tee asioita joista tykkäät – käy jalkahoidossa, tanssi, laula, vietä aikaa ystävien seurassa tms.
29. Kuuntele kehoasi, se lähettää arvokkaita viestejä jatkuvasti
30. Visualisoi, näe itsesi tavoitepainossasi ja tunne se fiilis
31. Opettele rentoutumaan
32. Ole itsesi paras ystävä – tue itseäsi, kuten tukisit muita ystäviäsi

Kaikista tärkeintä on tässäkin asiassa mielestäni itsensä hyväksyminen. Olen hyvä juuri tällaisena kuin olen. Kaikki muu hyvä seuraa tuota ajatusta, kunhan uskon ja joka tunnen sen joka solullani todeksi.