Minun tehtäväni on rakastaa minua

Kuka rakastaisi minua? Sinun pitää rakastaa minua. Tällaisia ajatuksia pyörii monessa päässä. Miten kuluttavaa, jos otamme ne todesta.

Rakasta sinä minua ja minä rakastan sitten sinua, jos osoittaudut luottamukseni arvoiseksi. Minä katson nyt vähän sivusta säästöliekillä, mitä voin sinulle antaa. Tällä yhtälöllä kaikki odottavat, kukaan ei anna, ei ainakaan täysillä. Jos ei täysillä anna, mitä voi saada?

Onko joku rakkaudennälkäinen joskus tullut kylläiseksi? Vai löytääkö hän yleensä toisen samanlaisen? Ja hetken huuman jälkeen molemmat huutavat jälleen samaa huutoa rikkirepien toisiaan ja itseään. Ei ole harvinaista sekään, että jommankumman seuraan liittyy myös muita rakkaudennälkäisiä.

Jos uskon, että toisen ihmisen pitää rakastaa minua, niin lienee kohtuullista ajatella, että minä voin tehdä saman hänelle. Kai se on käsitykseni mukaan aika helppoakin, kun sitä häneltäkin vaadin 😉 Miksi hänen kuuluu mutta ei minun?

Mieleen ei juolahda, että jospa aloittaisin itsestäni. Rakastaisin ensin itseäni ja sitten sinua. Sen minä voin oikeasti tehdä, se on minun valintani. Sinun rakkautesi on sinun valintasi. Jos minä odotan jotain sinulta, olen sinun armoillasi. Olen uhri. Kärsin ja olen voimaton. Vihan ja kärsimyksen myötä en enää näe sinua kauniina ja puhtaana. Olet vihollinen, olet ruma ja raaka.

Minä en halua olla uhri – enää. Minä haluan nähdä meidät kaikki kauniina. Alan pikkuhiljaa tajuta saavani olla kiitollinen siitä, että minulla on ollut ympärilläni paljon ihmisiä, jotka eivät ole hyväksyneet minua sellaisena kuin olen. He ovat opettaneet minulle sen, että on minun tehtäväni hyväksyä itseni ja rakastaa itseäni juuri tällaisena kuin olen, vaikka muu maailma heittäisi minua kivillä. Itseni kanssa minä menen vessaan ja itseni kanssa minä elän viimeiset hetkeni.

Sellainen seikka tuli vielä mieleeni, että haluatko kumppanin, joka janoaa rakkautta vai haluatko kumppanin, joka jakaa sitä? Kumpaa sitten haluatkin, ole sitä itse ensin. Niin kuin Mahatma Gandhi sanoi, sinun pitää olla se muutos, jonka haluat maailmassa nähdä.

Rakkaus on meissä, me olemme rakkaus. Koska emme tiedä sitä, etsimme sitä ulkoa. Kun ihan totta puhutaan, uskon Byron Katien ajatukseen, että kaikki te rakastatte minua, mutta ette tiedä sitä vielä. Siispä sinä ja minä – me rakastamme toisiamme.

