Millaista esimerkkiä annat?

”Katri kertoi mielissään, että ei ole koskaan tuntenut miestä, joka pitää kynttilän valosta niin kuin minä. Olen oppinut sen sinulta, Lenita.” Näin kertoi yllätyksekseni tyttäreni ensimmäinen poikaystävä Kalle, kun söimme päivällistä jokin aika sitten.

Minulla ei ollut mitään tietoa siitä, että olisin esimerkilläni vaikuttanut niin, että Kalle kopioi saman tavan itselleen. Hän oli tuolloin 15-16-vuotias. Oli ilahduttavaa kuulla siitä. Itse ajattelin ja tiedän antaneeni tuohon aikaan paljon kehnoa esimerkkiä.

Muistan miten tyttärelläni oli tapana valittaa siitä, että puhuin aina kännykkään. Myös silloin kun vein häntä kouluun. Tytön toiveet ja vastarinta eivät pysäyttäneet minua. Perustelin toimintaani kiireellä ja tärkeydellä. Sittemmin hänestä tuli samanlainen. Vastaavanlaisia esimerkkejä on lukuisia.

Me kaikki vaikutamme koko ajan toisiimme. Alle kouluikäiset lapset imevät tietämättään suunnilleen kaikki uskomuksemme, tunteemme ja tapamme. Aikuiset osaavat usein jo paremmin valita ja napsivat meiltä parhaita paloja. Ehkä tunnetuimpia ovat ruokareseptit ;). Toisaalta esimerkiksi minä aloin vielä ihan viime vuosina herkästi tupakoida, jos seurassa oli tupakoitsijoita. Samoin imuroin herkästi ihmisten tunteet itseeni.

Kalle kertoi myös oppineensa minulta sen ajatuksen, että jotta voimme rakastaa muita, meidän on ensin rakastettava itseämme. Hän kiitteli ajatuksesta olleen hyötyä. Olin yllättynyt tästäkin, sillä tuolloin en varmasti vielä itse ollut sisäistänyt ajatusta, en elänyt sitä.

Välillä on hyvä miettiä minkälainen esimerkki oikeasti olen.

Tekijä: Lenita Lehtonen

Minusta on ihana ihmetellä elämää ja ihmisiä, kirjoittaa ja höpöttää. Intohimoni on auttaa ja palvella. Rakastan luontoa ja autan ihmisten hylkäämiä koiria. Olen työskennellyt vuosikymmeniä viestinnän, koulutuksen ja hyvinvoinnin parissa. Olen toiminut pitkään yrittäjänä ja viestintäkonsulttina. Koulutukseltani olen merkonomi ja terveystieteiden maisteri.

2 vastausta artikkeliin “Millaista esimerkkiä annat?”

  1. Pisto omassa sydämmessä?

    Monesti olen kuullut, että et voi ohjata toista sanoilla – vaan teoilla ts. näytä itse esimerkkiä. Silti sanoilla ohjaaminen (johtaminen) on joskus äärimmäisen helppoa…

    Hienoa on huomata, että joku nappaa sen hyvän piirteen itsestä ja alkaa toimia samoin, mutta kun lähistöllä näet niitä huonoja tapojasi, niin eihän se yleensä mairittele. Kuulemma hyvät asiat tuplaavat 80%sesti, mutta ne huonot 200%sesti! Pistää miettimään, eikös!

    Opi rakastamaan itseäsi – se olisi suurin rikkaus kaikille ihmisille! Itse olen eron jälkeen alkanut tutustua itseeni uudella tavalla – alussahan tuo polku on, mutta on siellä jo pari tärkeätä läksyä ollut! Eritoten kun tielle sattuu ihmisiä, joilla on niiiiin paljon niitä ”oikeita neuvoja”. Nyt olen oppinut, että itsehän ne päätökset tehdään ja kukaan muu ei voi niitä sanella ja vaikka päätökset joskus sattuvatkin, niin pitää olla rohkeutta tehdä niitä.

    Rohkeaa ja esimerkillistä viikonvaihdetta juuri Sinulle,
    Anna

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s