Kukkia kirjastonhoitajalle

Eilen sain ihmeitä aikaan. Hommat hoituivat nopeasti ja helposti. Säästin aikaa ja vaivaa. Näin kelasin tyytyväisenä ajatuksissani edellistä päivää.

Ajattelin kiitollisena ihmisiä, jotka olivat minua palvelleet. Heitä oli useita. Kun ajatus vei kaupunginkirjastoon ja minua siellä kärsivällisesti ja monipuolisesti palvelleeseen kirjastonhoitajaan, ääni sisälläni sanoi, vie kirjastonhoitajalle kukkia. Seuraavat ajatukset vähättelivät edellistä. Ne menivät jotenkin näin. No, mitä sitä kukkia viemään, hänhän teki vain työnsä. Sait vähintään yhtä hyvää palvelua ammattikorkeakoulun kirjastossa.

Kuuntelin sisäistä ääntäni ja suuntasin kukkakauppaan torille. Kerroin kauppiaalle, että valitsemani keltaiset tulppaanit ovat kiitos hyvästä palvelusta. Hän innostui asiasta niin, että halusi antaa minulle euron alennusta. Iloni tarttui. Hän olikin jo kertonut, että päivä oli ollut huono.

Mistä tiedän, että kaikista äänistä ja ajatuksista kukkien antaminen oli se oikea? Tiedän sen siitä, että sisäinen ääni tai sydämen ääni, miten vaan, ei vähättele eikä vertaa. Se on aina antelias ja hyvän palveluksessa. Sain matkalla vielä vahvistusta, sillä oloni oli erityisen hilpeä ja askel kepeä. Hyvä tuntuu koko kehossa. Sitten näin, miten ilo tarttui torikauppiaaseen. Enkä ollut vielä edes lähellä kirjastoa.

Tehtävämme on palvella toisiamme. Se koskee palvelutilanteessa molempia osapuolia. Voimme palvella myös kiittämällä. Joskus voi olla hyvä miettiä, että mitä haluan saada aikaan tästä palvelutilanteesta? Haluanko onnistumista vai epäonnistumista? Olenko valmis ottamaan hyvää vastaan? Teenkö yhteistyötä ystävällisesti ja kunnioittavasti?

Yllättävän usein saatamme alitajuisesti toivoa tai tietää, että pieleen menee. Teemme johtopäätöksiä asiakaspalvelijan äänestä, ilmeestä tai pukeutumisesta. Tulemme tilanteeseen vanhoilla negatiivisilla ajatuksilla ja omilla tai muiden epäonnistumisen kokemuksilla. Mitä asiakaspalvelija silloin voi tehdä? Hän on vain mukana näytelmässä, jota mielessämme pyöritämme.

Me saatamme haluta pitää mieluummin kiinni vanhoista uskomuksistamme kuin saada aikaan aitoja tuloksia. Me haluamme päästä sanomaan kavereillemme, mitä minä sanoin, taas minulle kävi näin, enkös ollutkin oikeassa. Jos haluamme saada hyvää aikaan, kannattaa ennen palvelutilanteeseen menoa tarkkailla lempeästi ajatuksia ja putsata ne, jos tarvetta ilmenee. Kysehän on meidän edustamme.

Taitolajiksi tämä muuttuu silloin, kun asiakaspalvelija on huonolla tuulella, tyly tai muuten osaamaton. Mitä tärkeämmästä palvelutilanteesta on kyse, sitä tärkeämpää meidän on pitää ajatus siinä, mitä haluamme saada aikaan. Minulla meni pitkään ennen kuin oivalsin tämän. Nyt tajuan, että halusin mieluummin olla oikeassa kuin onnellinen. Moni vuorovaikutustilanne päättyy sillä ajattelutavalla ikävästi.

Onneksi voimme muuttaa toiminta- ja ajattelutapojamme milloin vain. Nehän ovat meidän valintojamme. Muiden sanomiset ja tekemiset ovat heidän valintojaan. Kun alamme erottaa nämä toisistaan ja keskitymme omiimme, saamme rauhan ja alamme menestyä.

Kirjastonhoitaja ilahtui kukista ja totesi tehneensä vain työtään.

Mainokset

Tekijä: Lenita Lehtonen

Minusta on ihana ihmetellä elämää ja ihmisiä, kirjoittaa ja höpöttää. Intohimoni on auttaa ja palvella. Rakastan luontoa ja autan ihmisten hylkäämiä koiria. Olen työskennellyt vuosikymmeniä viestinnän, koulutuksen ja hyvinvoinnin parissa. Olen toiminut pitkään yrittäjänä ja viestintäkonsulttina. Koulutukseltani olen merkonomi ja terveystieteiden maisteri.

12 vastausta artikkeliin “Kukkia kirjastonhoitajalle”

  1. Yllättämisen ilo tulee just silloin, kun toinen siitä aidosti ilahtuu. Kesällä mennessäni kerran pankkiin ostin mansikoita torilta. Tarjosin niistä osan työntekijälle/ virkailijalle, hän ilahtui tuoreista mansikoista :)!

    Pari viikkoa sitten minulle eräs vakioasiakas antoi S-kortin kanssa käytettäviä etuseleitä, joita hän ei itse käyttäisi. Siitä tuli minulle hyvä mieli, koska se ei ollut spontaania, ei kummunnut iskuyrityksestä (kumpikin meistä parisuhteessa) – vaan siitä, että tulemme hyvin juttuun ja olemme tutustuneet muutaman kuukauden aikana hyvin.

    Tuollaiset piristävät huonoa ja hyvää päivää. Ne eivät tarvitse olla rahallisesti isoja (kukkakimppu, karkkipussi, kynttilä, kortti…), vaan tärkeintä on idea. Hyvän palvelun voi ainakin ravintolamaailmassa huomioida tippinä. Kuitenkin pelkkä ”Kiitos”, aidosti ja sydämellisesti, on täysin riittävä :)!

    Tykkää

    1. Kiitos Elisa. Noin se on, aidossa antamisessa on tosiaan aina sydän mukana. Ja saamisessa kans. Meidänhän on usein paljon vaikeampi ottaa vastaan kuin antaa. -lenita

      Tykkää

  2. Minäkin olen alkanut kallistua positiivisen ajattelun kannalle. Negatiivista suhtautumista saa niin paljon kaikkialla, että se myrkyttää jo oman mielenkin, jos ei tietoisesti vastusta sitä. Valonkantajan ja edelläkävijän osa on joskus raskas, mutta täytyy ajatella toimivansa korkeamman hyvän puolesta.

    Tykkää

    1. Kiitos viestistä Helena! Niinhän se on, että se mihin huomion kohdistamme, se kasvaa. Esimerkiksi uutiset voivat olla tuollainen tiedostamaton myrkky monen mielelle, varsinkin jos ne katsoo viimeksi ennen nukkumaan menoa. Itselläni on taipumus kiinnittää huomio negatiiviseen, joten saan olla tarkkana ollakseni lempeä itselleni ja muille. -lenita

      Tykkää

  3. Suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu positiivisen palautteen antaminen ja siksi teho on sitäkin suurempi. Kannattaa ehdottomasti kokeilla, etenkin kun se ei ole itseltä pois, edes rahallisesti, sillä ele on lahjaa ja sen sisältöä tärkeämpi.

    Mukavaa kevään odotusta!

    Tykkää

  4. Moi Lenita!

    On ollut hauska lukea tekstejäsi ja olet piristänyt päivääni useasti. On harmillista että asiasi eivät ole aina raiteillaan, mutta toivotaan parasta ja eiköhän ne pesupallot kohta ala kaupaksi menemään.

    Tuli vain mieleeni tässä että olen lukenut juttujasi tyttärestäsi, Mitä hän on mieltä näistä suhtkoht avoimista kirjoituksistasi? onko se hänelle ok?

    Olisin myös kiinnostunut noista roolipeli illoistanne. Miten niihin voisi osallistua?

    Olen erikoistunut 1800-luvun englantiin.

    T:Laura

    Tykkää

    1. Kiitos paljon Laura. Olen tosin ollut aika laiska kirjoittaja viime aikoina. Kerroin tyttärelleni Netalle kysymyksestäsi ja esitin toiveen, että hän kirjoittaisi tänne. Saapa nähdä. Jos hän ei kirjoita, niin sitten vastaan itse kysymykseesi. Palaan siis asiaan. Noista peleistä. Niitä vetää Marja Repokangas. Parhaiten tietoa saa varmaan facebookista, mutta myös osoitteesta http://www.mielivalmennusmarjarepokangas.fi/Murhamysteerit.html
      t. lenita

      Tykkää

  5. Heips! Kaikkia äidin juttuja en ole lukenut enkä tarkkaan tiedä mitä juttuja siellä musta on, mutta eipä kai mulla mitään salaisuuksia oo joista ei vois kirjottaa. Ehkäpä äiti myös ainakin toivottavasti jotenkin osaa valikoida mitä saa kertoa ja mitä ei. Ainakin toivon niin 🙂

    Tykkää

    1. Kiitos Nettaseni :). Olen kuullut sinun usein sanovan, että ei se ole niin justiinsa. Se tuli mieleeni taas tätä lukiessani. Miten ihanaa, että et kopioinut minulta kontrollifriikin rasitetta. Ehkä tiedostat myös ainakin alitajuisesti, että oikeasti kukaan ei voi loukata sinua. Sen voit tehdä vain sinä itse. Muut sanovat mitä sanovat, tärkeintä on se, miten muiden sanomisiin ja tekemisiin suhtaudumme. (Näin tästä aiheesta juuri mainion videon,taidan laittaa sen esille, vaikka onkin englanniksi). Sitä paitsi ihminen on arvokas huolimatta siitä, mitä hän tekee tai jättättää tekemättä. Huolimatta siitä mitä hänellä on tai ei ole. Voi olla, että joskus osun arkaan paikkaan. Uskon kuitenkin, että mahdolliset hyödyt ovat haittoja suuremmat, joten näillä mennään, kunnes toisin sovitaan.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s