Onnea parisuhteeseen

Tässä psykologi Joseph Melnickin vinkit:

1 Olen antelias. En laske pisteitä eli en esimerkiksi ajattele, että miksi keittäisin hänelle kahvit, koska hän ei antanut minulle suukkoa illalla.

2 Olen utelias hänen suhteensa. Minun tehtäväni on olla kiinnostunut hänestä. Tämä ei siis koske vain ihastumis- ja rakastumisvaihetta.

3 Siedän pettymyksiä. Tiedän, että niitä tulee jatkuvasti puolison lisäksi lasten kanssa. Pärjään hyvin sekä pettymyksien kohtaamisessa että niiden tuottamisessa.

4 Minulla on huumorintajua. Osaan nauraa itselleni. Minä esimerkiksi olen täsmällinen ja vaimoni on yleensä myöhässä. On opittava neuvottelemaan ja on parempi nauraa.

5 Osaan korjata loukkaantumisen. Ymmärrän, että parisuhteessa loukkaantuu vähintään 15 kertaa päivässä ja se on normaalia. Minulla on keinoja käsitellä tilannetta. Minun on päätettävä milloin olla hiljaa, miten päästää irti oikeassa olemisen tarpeesta ja syyttelystä jne. Tiedän, että toinen yrittää hänkin parhaansa, vaikka ei juuri nyt toimisi niin kuin minä haluan.

Uskon, että Melnickin kuvaamilla ajatus- ja toimintamalleilla pärjää monissa muissakin tärkeissä ihmissuhteissa. Itse olen ollut todella huono muun muassa sekä sietämään että tuottamaan pettymyksiä. En ymmärtänyt (paitsi ehkä teoriassa), että ne kuuluvat asiaan. Jossain vaiheessa tajusin, että keksin yrittäjänäkin kaikkea mahdollista, jotta minun ei tarvitse tehdä myyntipuheluita. Oletan, että kyse oli juuri tuosta kyvystä sietää hylkäys ja toipua siitä. Minulla riittää edelleen hommia jokaisen mainitun vinkin kanssa. Toisaalta olen saanut kokea paljon myös heräämistä ja muutosta.

Eilen juuri kiittelin äitiäni suhteestamme, joka on parantunut todella paljon. Kerroin olevani siitä hyvin onnellinen. Hän oli tietysti samaa mieltä. Kun nyt katson Melnickin vinkkejä, huomaan, että noin se on mennyt tässäkin suhteessa.

Anteliaammaksi muuttuminen suhteessa äitiini tarkoitti muun muassa sitä, että päästin irti odotuksesta, että äidin kuuluu tehdä sitä ja tätä, koska hän on äitini. Aloin tehdä hänelle niitä asioita, joita olin vuosikymmenet häneltä odottanut. Myös haluni ymmärtää äitiäni, hänen menneisyyttään ja valintojaan kasvoi. Aloin nähdä laajemmin ja tiedostin, että hän on aina tehnyt parhaansa. Niillä tiedoilla ja voimilla, jotka hänellä on ollut kulloisenakin hetkenä. Pettymyksen sieto tarkoittaa muun muassa sen oivaltamista, että lapsuuteni oli mitä oli. Moni kuluttaa itseään turhaan yrittämällä muuttaa menneisyyttä.

Jos lista herätti sinut huomaamaan, että et ihan vielä täysillä hyödynnä noita mahdollisuuksia, niin ei hätää. Melnick kertoo, että jo asian tiedostaminen alkaa tuottaa hyvää. Hän uskoo vahvasti tuen merkitykseen ja sitä hän kehottaa hankkimaan. Tukea voi saada monella tavalla. Voit lukea sopivan kirjan, kävellä metsässä, käydä hierojalla, jutella kaverin kanssa, mennä terapiaan jne.

Lähde: kuuntelin Marcelle Pickiä, joka haastatteli Joseph Melnickiä Hay House Radiossa.

Tekijä: Lenita Lehtonen

Minusta on ihana ihmetellä elämää ja ihmisiä, kirjoittaa ja höpöttää. Intohimoni on auttaa ja palvella. Rakastan luontoa ja autan ihmisten hylkäämiä koiria. Olen työskennellyt vuosikymmeniä viestinnän, koulutuksen ja hyvinvoinnin parissa. Olen toiminut pitkään yrittäjänä ja viestintäkonsulttina. Koulutukseltani olen merkonomi ja terveystieteiden maisteri.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s