Kunnioitatko itseäsi?

”Kuuntele itseäsi” on paljon käytetty sanapari ja kaunis ajatus, mutta siitä ei välttämättä pääse jyvälle. Se saattaa jopa lisätä hämmennystä. Mitä tässä pitäisi kuulla? Helpointa on oletettavasi tunnista kehon voimakkaat viestit, kuten kipu ja särky. Vaan kuuntelemmeko niitäkään?

Hei, onko meillä buranaa tai muuta vastaavaa? Päätä särkee niin perhanasti! Useinkaan emme mene tämän pidemmälle. Tärkeintä on päästä tilanteesta eroon, edes hetkeksi. Kuinka moni juttelee kauniisti särkynsä tai elimiensä kanssa? Kuulen sinut, kiitos yhteydenotosta. Mitä haluat kertoa?

Näihin päiviin olen jotenkin kai pikälti alitajuisesti mieltänyt, että herkkyyteni on lähinnä rasittava asia. Rikkaruoho, joka on kitkettävä pois ja piilotettava, kunnes se on tuhottu. Olen tulkinnut, että herkkyydestäni seuraa vain ongelmia, joista puolestaan seuraa häpeän tunteita ja muita ikäviä sotkuja.

Herkkyyteni on todellisuudessa kaunis asia, jota minun kannattaa vaalia ja kunnioittaa. Se ei aiheuta mitään pahaa, siitä seuraa vain hyvää. Ongelmat ovat johtuneet ja tulevat johtumaan vain siitä, että en kunnioita herkkyyttäni. Hyväksy sitä halveksimisen tai kieltämisen asemesta.

Olen ihminen, joka hukkaa helposti ajan tajun. Minulle käy niin usein ainakin kahdesta syystä. Toinen on into ja toinen uteliaisuus. Innostun esimerkiksi kirjoittamaan näitä juttuja tai toinen, joka saa minut usein liekkeihin, on ihmisten kanssa höpöttäminen. Myös uteliaisuus liittyy molempiin edellisiin. Useinkaan en tiedä, mihin teksti minut johdattaa ja nautin yllättävistä käänteistä sekä tarinoista ihmisten kanssa keskustellessani. Minulla on siis oma rytmini, niin kuin jokaisella.

Olen huomannut, että ruokakauppareissulla minulla saattaa mennä aikaa ihmetellessä tuotteita ja niin käy varsinkin, jos menen kauppaan, jossa käyn harvoin. Autollinen ystäväni otti minut taannoin mukaansa kauppareissulle ja tajusin sen, mitä olin aavistellut jo jonkin aikaa. Minä en enää halua mennä kauppaan ihmisen kanssa, joka ei kunnioita minua ja rytmiäni. Miten ihana on hoitaa asiansa rauhassa, sillä tavalla, että joka solullaan tuntee kaiken olevan toiselle ok. Ja mihin kaikkeen ihmeelliseen jännitykseen sitä onkaan elämässään sopeutunut (tai siis jotenkin turtunut, todellista onnea ja terveyttä tuovaa sopeutumista se ei ole ollut). Sekään ei kai ole tavatonta, että kumppani kaasuttaa kaupan parkkipaikalla hermostuneena odottaen puolisoaan ja joku tivaa kotona, että miten sinulla siellä kaupassa meni niin paljon aikaa.

Pyydän anteeksi tyttäreltäni, jonka kanssa olen ollut monesti vastenmielisesti ostoksilla. Minun herkkyydelläni varustelulle ihmiselle ei tarvitse edes antaa merkkejä, kuten seisoa kaupan ovella odottamassa, vilkuilla kelloa, vihjailla tai sanoa suoraan, että voidaanko mennä. Minä vaistoan kyllä sen, että toinen haluaisi päästä täältä pois. Jos sinä lapseni olet tässä herkkyydessä minun kaltaiseni, ei ihme, jos olet mennyt sekaisin ostopäätöstä tehdessäsi ja ylipäätään elämässä oman ainutkertaisen tilasi vaalimisessa.

Rakkaani, vietä mahdollisimman vähän aikaa turhautuneiden, kyllästyneiden ja ärsyyntyneiden ihmisten kanssa. Jos löydän itseni sellaisesta tilanteesta, lähden hetkeksi ulos hengittämään uutta energiaa sisääni ja jos en tunnista tilaani, mutta sinä huomaat sen, kerro ihmeessä. Arvosta ja kunnioita valintojasi oletpa sitten ostamassa farkkuja, syömässä lounaaksi hummeria, ottamassa jalkahoitoa, lötköttelemässä sohvalla tai mitä vaan. Ja auta armias, älä kanna minun tuomitsevia ajatuksiani mukanasi milloinkaan.(Voi ei, jos äiti tietäisi tämänkin lounaan hinnan tai sen, että makaan tällä, vaikka siivota pitäisi.) Muista aina, että mitä tietoisemmaksi tulin, sitä enemmän pidin arvossa sitä, että kuuntelet ja kunnioita itseäsi ja omia valintojasi. Rakastat sinua kaikkine karvoinesi.

Olen muuttanut lukuisia kertoja. Vaikka muuttoapu, ja varsinkin, jos sitä tarjotaan pyytämättä, on todella suuri lahja, olen oivaltanut, että minun on mietittävä sen vastaanottamista tarkkaan. En voi tehdä muuttoa ihmisten kanssa, jotka ovat auttavaisia, mutta jännittävät kovasti. Osa stressaa, jos valmisteluja ei ole hoidettu niin kuin he odottavat, osa pelkää, että aikataulut pettävät ja osa jännittää muuten vain uusia ja erilaisia tilanteita. Jännittäjän joustavuus, ymmärrys ja empatia saattavat heiketä. Seurauksena voi olla ikävää vinoilua, moittivia kommentteja ja jopa henkilökohtaisten ominaisuuksien arvostelua. Niissä voi olla paljon perää, mutta totuus on se, että minä menen tuollaisessa tilanteessa sekaisin. Sitten on paha olo kaikilla.

Monesti kiukutteluenergiallakin asiat kyllä saadaan teknisesti hoidettua, mutta hinta voi olla kova. Joskus jopa ihmissuhteet katkeavat ja alkaa kaunan kanto, joka vasta raskasta onkin. Saatamme syytellä muita, mutta itse asiassa olemme laiminlyöneet itsemme. Minähän ne kumppanini valitsen. Turha pelata pelejä, joiden tulokset on moneen kertaan nähty. Miksi ei mieluummin rakkauden nimissä säästäisi pelikavereita ja itseäni. Toki on olemassa myös kehittämisen ja kehittymisen näkökulma, mutta ehkä sen treenipaikka on jossain muualla. Turvallisessa hyväksyvässä tunnelmassa.

Muutama kuukausi sitten olin itse mukana erään tapahtuman järjestämisessä. Kun asiat eivät viime metreillä edenneet, niin kuin minulle oli luvattu, hermostuin todella ja annoin muutaman läheisen kuulla kunniansa. Niin kuin monesti, halusin hyvää, mutta reaktioni oli yliampuva ja epämiellyttävä. Sain käsittääkseni anteeksi, mutta pettymys itseeni oli suuri. Sain mainion muistutuksen siitä, että minun pitää todellakin pitää itsestäni huolta monin tavoin, muistaa rajani ja kunnioittaa niitä. Ja tärkeintä on tietysti antaa anteeksi itselle.

Itsensä kuuntelemisen pointti kirkastuu sitä mukaan, mitä enemmän arvostamme itseämme ja otamme vastaan arvostelematta ja rakkaudella kaiken sen mitä olemme.

Kauniit ja täydelliset. Vasemmalla rakas sisko. Kuva lienee napattu vuonna 1966.
Kauniit ja niin täydelliset. Vasemmalla rakas sisko. Kuva lienee napattu vuonna 1966.
Tekijä: Lenita Lehtonen

Minusta on ihana ihmetellä elämää ja ihmisiä, kirjoittaa ja höpöttää. Intohimoni on auttaa ja palvella. Rakastan luontoa ja autan ihmisten hylkäämiä koiria. Olen työskennellyt vuosikymmeniä viestinnän, koulutuksen ja hyvinvoinnin parissa. Olen toiminut pitkään yrittäjänä ja viestintäkonsulttina. Koulutukseltani olen merkonomi ja terveystieteiden maisteri.

Yksi ajatus artikkelista “Kunnioitatko itseäsi?”

  1. Mun on kyllä pakko sanoa semmoinen juttu, että vaikka ihmisen herkkyys tms. asia, joka laittaa ihmisen toimimaan vähän toisin, kuin valtaosa ihmisistä toimii, voi hyvinkin toimia sitä ns. herkkistä vastaan, varsinkin, jos se ihminen ei itse tajua toisille ilmaista sitä puolta itsestään. (Vaikka ajattelen, että jokainen ihminen on herkkä omalla ainutlaatuisella tavallaan). Siis kertoa, miten toimii. Sitten ei tulisi niitä yllätyksiä niin paljon. Jos joku käyttää sua vaikka kaupassa ja ajattelee, että ok, aikaa menee tunti, mutta jos meneekin kaks tuntia, niin se ei ole varautunut siihen. Lempiohjelma ehkä on alkamassa telkusta tms. Mä olen kaupassaluuhailija ja varmaan aina ärsytän puolisoni äärimmilleen niissä hommissa…mutta se on osannut varutua vuosien kokemuksella siihen.

    Tai jos muuttoapu on tulossa, niin senkin olis hyvä tietää, että tavaroita ei ole pakattu etukäteen ja voi kestää tosiaan enemmän aikaa. Jos voi varautua, niin se on kaikille helpompaa!! Tunnistan itseni kyllä jälkimmäisestä hommasta, koska olen ollut muutoissa, joissa tosiaan raivataan tavarat kaapista asti ja itte ollaan niin monissa muutoissamme yritetty tehdä kaikki niin valmiiksi, kuin mahdollista…siis mahdollisimman vähän vaivaa muille. Ja jos on ajatellut, että tässä menee se kolme tuntia ja meneekin koko päivä, niin tottakai se ärsyttää. Mutta jos tietäis sen etukäteen, että menee koko päivä, niin mikäs siinä.

    Mun mielestä kyllä jokaisen tulee kunnioittaa toista ja sen toisen ”herkkyyttä” tai mitä se ikinä onkaan….toisella se on hitautta asioissa ja toisilla nopeutta. Toista ihmistä ei voi koskaan ymmärtää kokonaan ja jos käy vielä valitsemaan ne, jotka on täydellisiä….ei jää just ketään….

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s