Rakkaus laihduttaa

Laihdutuskuurit eivät toimi, jos käsitys elämästä, itsestämme, kiloistamme ja ulkonäöstämme ei muutu. Rakkaus laihduttaa, muu repii. Tarkoitus ei ole kääntää itsellemme ja valinnoillemme selkäämme, vaan hyväksyä ne, jokainen kilo ja jokainen syöty Fazerin sininen. Niin kauan kuin juoksemme itseämme karkuun, meitä ahdistaa ja meidän on vaikea sitoutua ja saada aikaan pysyviä muutoksia.

Vaikka kuinka olisimme siivonneet, meillä kaikilla on kaapissa omat luurankomme, on siis turha verrata itseään muihin. Sen sijaan olkaamme itsellemme armollisia. Olemme aina tehneet parhaamme niillä voimavaroilla, jotka meillä on kulloinkin ollut.

Jos minä saisin auttaa rakkaita sisariani painonpudotuksessa, unohtaisimme laihdutuksen välittömästi. Keskittyisimme rakkauteen, lempeyteen ja muuhun kauniiseen, kunnes harhamme katoavat ja näemme jälleen kauniin itsemme. Ylipaino on rakkauden kutsu, kuten muutkin ”ongelmamme”.

Mitä uskollisempia olemme itsellemme ja mitä selkeämmin tiedostamme täydellisyytemme, samoin kuin sen, että meillä saa mennä hyvin, sitä varmemmin alamme tarjota kehollemme tätä ajatusta tukevaa sapuskaa. Ja meissä on kaikki viisaus, tehdä oikeita valintoja. Se palautuu muistiimme, kun saamme kadottamamme yhteyden takaisin. Silloin tiedämme, miten paljon ja mitä annamme kauniille kehollemme polttoaineeksi, jotta se voi eheyttää itsensä ja pitää yllä tasapainoa, jota terveydeksi kutsutaan.

Yksi itsehoitovinkki on kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittaminen. Jos haluat kokeilla, kirjoita päivittäin viisi asiaa, joista olet kiitollinen. Erään tutkimuksen mukaan keino vähensi osallistujien tyytymättömyyttä kehoonsa ja monet tutkimukset osoittavat, että kiitollisuusharjoitukset edistävät hyvinvontia monella tavalla.

Onko sinulla kokemusta kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittamisesta?

Kirjoitatko kiitollisuuspäiväkirjaa tai oletko kirjoittanut sitä joskus? Vai oletko kenties tehnyt jotain muuta kiitollisuusharjoitusta? Ole hyvä ja kirjoita minulle kokemuksistasi.

Haluaisin tietää, mitä tuumit harjoituksesta? Millä tavoin se on vaikuttanut sinuun ja elämääsi? Miten hyödyt ja vaikutukset ovat kestäneet tai muuttuneet ajan saatossa, mikäli olet tehnyt harjoitusta pidempään, pitänyt välillä taukoja tai harjoittelusta on jo aikaa? Voit vapaasti kirjoittaa myös muuta mieleesi juolahtavaa ja kaiken kaikkiaan voit kirjoittaa hyvin vapaasti, vaikka kerroinkin toiveistani.

Harjoittelusta saa olla vuosiakin aikaa ja treenin vähimmäiskestoksi riittää esimerkiksi päiväkirjan (kiitollisuuslistan) osalta, että olet joskus kirjoittanut kaksi viikkoa päivittäin tai kerran viikossa kymmenen viikon ajan. Olen siis kiinnostunut monista vaihtoehdoista.

Tekstisi pituus ei ole olennainen, mutta se saa olla pitkäkin, eikä sen tarvitse olla mikään taideteos. Tärkeintä ovat tunnelmat, tulokset, vaikutukset ja muutokset, jotka olet omalla kohdallasi havainnut. Mukaan saa mieluusti laittaa myös esimerkkejä ja tositarinoita. Teksti kannattaa kirjoittaa minä-muodossa, jotta pystyn päättelemään, että kerrot omakohtaisesta kokemuksestasi ja sen kautta tekemistäsi havainnoista.

Teen kiitollisuusharjoitteluun liittyvän lopputyön Jyväskylän yliopistossa ja kaipaan näitä kokemuksia siihen. Saatan myös muuten julkaista tekstejä tai niiden osia, mutta en milloinkaan kirjoittajan nimellä tai muutoin niin, että kirjoittajan voisi tunnistaa. Viestistäsi tulisi käydä selville myös miten pitkään olet kiitollisuusharjoitusta tehnyt ja kuinka paljon siitä on aikaa, mikäli et tällä hetkellä sitä tee. Ole hyvä ja mainitse myös ikäsi.

Odotan tekstiäsi 15.4.2013 mennessä. Tekstit ja mahdolliset kysymykset ovat tervetulleita osoitteeseen lenita.lehtonen@jyu.fi

LISÄYS 15.4. OTAN EDELLEEN KIITOLLISENA VASTAAN TEKSTEJÄ! ILMOITAN TÄÄLLÄ SITTEN, KUN EN ENÄÄ NIIN TEE. SIIHEN SAAKKA TERVETULOA TARINAT! LÄMMIN KIITOS KAIKILLE TEILLE, JOTKA OLETTE MINULLE TEKSTEJÄ LÄHETTÄNEET!

Pyyntöäni saa mieluusti lähettää eteenpäin.

KIITOS!