Se parempi salaattilautanen

Yksi keino muuttaa ruokailutottumuksia terveellisempään ja luonnollisempaan suuntaan on aloittaa muutos pikku hiljaa. Projektin voi aloittaa vaikka salaattilautasesta.

Mitä se tarkoittaa käytännössä? Esimerkiksi sitä, että valmissalaattikastikkeet saavat mennä!

Kiitos, palvelitte minua aikani, mutta en tarvitse teitä enää.

Ei tarvitse pelätä, että salaatti ei enää maistu tai että se jää kokonaan syömättä. On upeaa, kun pitkästä aikaa maistaa ne oikeat aidot maut. Ja onhan niitä luonnollisempiakin vaihtoehtoja, joilla maustaa salaatti. Alla pari vaihtoehtoa. Kun salaatti on kulhossa, lisää nämä, sekoita ja tarjoile.

1 Ekstra-neitsytoliiviölyä, mustapippuria ja ripaus hyvälaatuista suolaa
tai
2 Ekstra-neitsytoliiviöljyä, mustapippuria, sitruunan mehua ja ripaus suolaa

(+ valkosipulia)

Oma tämän hetken suosikkisalaattini on hyvin simppeli:
Salaattia
Keräkaalia
Porkkanaa

Saan nuo ainekset luomuna lähikaupasta. Päälle laitan tuon ensin mainitsemani kastikkeet. Herkullista! Salaatista voi onneksi rakentaa monenlaisia versioita. Mielellään luomua, lähiruokaa ja kauden vihanneksia. Höyrytän lähes päivittäin vihanneksia, mutta pidän raakaruokaa parempana valintana ja siksi laitan porkkanat salaatin joukkoon. Ja ne maistuvat todella hyviltä. Syön muitakin raakoja vihanneksia ”raakapuuroissani”, mutta palaan niihin myöhemmin.

Mitäs muuta? Mitäs jos antaisit samalla kertaa kyytiä kaiken maailman valmissalaateille, sinapeille, ketsupeille ja mitä niitä onkaan? Voi olla, että lapsille on ensin selittämistä, mutta kannattaa muistaa, että lapsena opitut tavat ovat lukuisten tutkimusten mukaan hyvin pysyviä. Tavat siirtyvät sukupolvelta toiselle. Saatamme siis pienillä teoilla vaikuttaa sukupolvien ketjuun. Asiaa kannattaa ainakin maistella, jos et ole sitä vielä tehnyt. Moni meistä on ollut pitkään elintarviketeollisuuden vietävissä. Ihastuimme kaikista ihmeellisyyksistä, emmekä tulleet miettineeksi niiden terveys- tai jopa haittavaikutuksia. Lapsia ei kuitenkaan tule näilläkään asioilla uhkailla tai pelotella. Olen aiemmin kirjoittanut ravinnosta ja peloista täällä.

Mitä tulee rasvoihin, älä jätä niitä laittamatta siihen salaattiin. Elimistö tarvitsee hyvää rasvaa. Itselläni on kaapissa tällä hetkellä Ekstra-neitsytoliiviöljyä, rypsiöljyä ja kookosrasvaa.

Mistä luovutkin, muista taikasanat: ”kiitos, palvelit minua aikani, mutta en tarvitse sinua enää.”

Tekijä: Lenita Lehtonen

Minusta on ihana ihmetellä elämää ja ihmisiä, kirjoittaa ja höpöttää. Intohimoni on auttaa ja palvella. Rakastan luontoa ja autan ihmisten hylkäämiä koiria. Olen työskennellyt vuosikymmeniä viestinnän, koulutuksen ja hyvinvoinnin parissa. Olen toiminut pitkään yrittäjänä ja viestintäkonsulttina. Koulutukseltani olen merkonomi ja terveystieteiden maisteri.

2 vastausta artikkeliin “Se parempi salaattilautanen”

    1. Moikka Susanna ja kiitos viestistä, mä käytin balsamicoa aiemmin ja tykkäsin kans, mutta en ole selvittänyt, mitä se sisältää. Onko sinulla tietoa siitä? Minä kun vältän muun muassa tuotteita, joissa sokeria. Kaunista viikonloppua, Lenita

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s