Mielitkö astetta positiivisemmaksi?

Olisko tässä sinun pirtaasi sopiva harjoitus?

1 Tee lista, johon kirjoitat 10 lausetta. Tässä vaihtoehtoja, joilla voit aloittaa lauseet:

Olen iloinen…
Olen onnellinen…
Arvostan…
Olen kiitollinen…

Saatat esimerkiksi kirjoittaa: Olen kiitollinen elämän lahjasta. Arvostan sitä, että olen ystävällinen itselleni ja muille. Listalle voi ottaa myös lauseita kuten, olen iloinen, että en…

2 Katsele listaa ja lue tekstejä usein. Kyse ei siis ole päivittäin uusittavasta listasta.

Tämän harjoituksen antoi psykologiasta ja henkisyydestä luennoiva ja kirjoja kirjoittava britti Steve Taylor Hay House World Summit -tapahtumassa. Taylor sanoi:

”Tutkimukset ovat osoittaneet, että 50 päivän toiston jälkeen uusi tapa korvaa vanhan. Tämän harjoituksen myötä voit hyvään keskittymällä ohjelmoida ajattelutavastasi positiivisemman.”

Mietin, että harjoitusta voi jalostaa ottamalla vaikutteita aarrekartasta laittamalla lauseet isommalle paperille kuvien ja valokuvien kera sekä käyttää värikyniä. Toisaalta, jos tekstin kirjoittaa pienelle lapulle sen voi kiinnittää vessan peiliin tai kuljettaa mukana kaikkialle.

Yllätyin ensin noista kielteisistä lauseista, mutta tutkimukseni, ja se tulee esille myös ihmisten minulle kirjoittamista teksteistä, mukaan positiivinen vertailu on yksi tyypillisistä keinoista, joiden avulla ihmiset luovat rauhallista ja kiitollista oloa. Esim. Olen onnellinen, että en syntynyt Pohjois-Koreassa.