Kiitollisuustutkimus


Tutkimukseni, pro gradu, nimeltä kiitollisuuden harjoittaminen itsehoitomenetelmänä – 28 runoa kiitollisuuden voimasta julkaistiin lokakuussa 2015. Uskallan suositella sitä aiheesta kiinnostuneille, sillä työ arvoitiin erinomaiseksi. Tutkimus myös palkittiin aiemmin, josta kirjoitan alla. Työ on kokonaisuudessaan luettavissa Jyväskylän yliopiston krjaston sivulla täällä.  Tulokset esitellään runomuodossa ja gradu sisältää oman tutkimukseni lisäksi kattavan katsauksen alan tutkimuksiin.

Tässä tiivistelmä tutkimuksesta:

Kiitollisuusharjoitusten on havaittu useissa kokeellisissa tutkimuksissa vaikuttavan myönteisesti hyvinvointiin. Aihepiirin tutkiminen näyttää keskittyneen psykologian tieteenalalle ja harjoituksia omaehtoisesti tehneitä on tutkittu vähän. Nyt tehdyn tutkimuksen tarkoitus oli kuvata ja ymmärtää kiitollisuutta itsenäisesti harjoittaneiden kokemuksia.

Tutkimukseen osallistuneet henkilöt (n=28) kirjoittivat kokemuksistaan. Aineisto kerättiin sosiaalista mediaa hyödyntäen ja analysoitiin soveltaen narratiivista analyysiä. Analyysissä jokaisesta kirjoituksesta muodostettiin runo.

Tutkimuksen tuloksena syntyneiden runojen mukaan kiitollisuusharjoitusten tekeminen lisäsi onnistumisia ja muita myönteisiä kokemuksia sekä synnytti niitä tuottavan kehän. Tällaisia kokemuksia olivat esimerkiksi uuden kiitollisuuden aiheen tunnistaminen, linnun laulun kuuleminen, itsetunnon lisääntyminen ja opiskelupaikan hakeminen. Kiitollisuusharjoitusten myönteisiä vaikutuksia olivat myös muun muassa lisääntynyt läsnäolo ja herkkyys. Runojen mukaan kiitollisuuden harjoittamiseen liittyy lisäksi keskeisesti näkökulmien muuttuminen myönteisemmiksi ja laajemmiksi. Kiitollisuusharjoituksien avulla lisättiin ja ylläpidettiin hyvinvointia yleisesti. Harjoituksia käytettiin myös yksittäisten ihmissuhdeongelmien ratkaisemiseen. Kiitollisuuden harjoittamisella oli lisäksi välittömiä myönteisiä vaikutuksia, ja harjoituksia käytettiin tietoisesti nopeaan mielialan muuttamiseen. Motivaatio sekä harjoitusten tekemiseen että hyvinvoinnin edistämiseen oli yleensä korkea ja harjoituksia tehtiin määrätietoisesti. Käytetyt harjoitukset olivat monipuolisia, vaikkakin kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittaminen oli suosittu harjoitus. Runoja vertaillessa voi nähdä runsaasti samankaltaisuutta, mutta myös yksilöllisyys tulee selvästi esille.

Tämän tutkimuksen perusteella kiitollisuuden harjoittaminen tuottaa myönteistä muutosta, onnistumisia ja muita myönteisiä kokemuksia. Kyseessä on tehokas vaikutuksiltaan monipuolinen itsehoitomenetelmä. Yksinkertaisia ja edullisia kiitollisuusharjoituksia kannattaa hyödyntää terveyden edistämistyössä. Kiitollisuuden harjoittamisesta tulisi hankkia enemmän ja syvempää tietoa laadullisilla tutkimusmenetelmillä.

Viittasin yllä palkitsemiseen. Tässä siitä:

Tutkimukseni, pro gradu, nimeltä Kiitollisuuden harjoittaminen itsehoitomenetelmänä – 28 runoa kiitollisuuden voimasta, palkittiin Jyväskylän yliopiston Terveystieteiden laitoksen Tieteen päivässä 8.5.2014. Se valittiin pääaineeni terveyskasvatuksen vuoden parhaaksi graduksi ja valinta perusteltiin näin:

Lenita Lehtosen pro gradu -tutkielma tarkastelee ihmisten arkielämän kokemuksia kiitollisuuden harjoittamisesta. Tutkimusaineisto on kerätty sosiaalista mediaa hyödyntäen. Aineisto on analysoitu huolellisesti narratiivista analyysiä soveltaen. Tulokset esitetään runomuodossa ja pohdinnassa tuloksista tehdään synteesiä, kadottamatta kuitenkaan tutkittavien kokemuksellista ääntä. Työ on metodisesti haastava ja uudenlainen terveyden edistämistutkimuksen alueella. Työllä on uutuusarvoa; vastaavanlaisia tutkimuksia ei juuri ole raportoitu. Lenita Lehtosen sitoutuminen työskentelyyn on ollut pitkäjänteistä. Prosessista välittyy kriittinen näkemys oman tieteellisen ajattelun ja työskentelyn kehittämiseen.

Muuta aiheeseen liittyvää:

Vuoden 2013 alussa tein kiitollisuuden ja hyvinvoinnin välisestä yhteydestä sekä kiitollisuuden harjoittamisesta kirjallisuuskatsauksen kandityönä. Halusin sen avaulla selvittää, mitä aiheesta tiedetään tutkimusmaailmassa. Kiitollisuus ja sen harjoittaminen oli osoitettu olevan hyvinvointia edistävää monissa tutkimuksissa. Yhtään Suomessa tehtyä tutkimusta en löytänyt. Maailmalla puolestaan kiitollisuuden harjoittamista oli tutkittu lähinnä kokeellisissa tutkimuksissa, jossa koehenkilöt oli laitettu tekemään kiitollisuusharjoitusta ja vertailun vuoksi osa ihmisistä sai muun tehtävän. Koska tiesin, että on ihmisiä, jotka ovat harjoittaneet kiitollisuutta tietoisesti ihan itsekseen, päädyin gradussani tutkimaan heitä.

Filosofi, huikea Esa Saarinen pitää tutkimusaihettani ja työskentelyäni arvokkaana. Olen todella kiitollinen Esan innostavasta tuesta ja säkenöivästä tarttuvasta energiasta.

Avasin kesällä 2014 Facebookiin sivuston nimeltä Kiitollisuuden voima.  Haluan tässä yhteydessä vielä kerran kiittää todella paljon sinua, joka teit tutkimukseni mahdolliseksi, kerroit kokemuksesi!

 

Kannattaa ottaa riskiä. Olen kiitollinen, että valitsemani laitoksellemme harvinaisempi tutkimusmenetelmä ja aihevalinta saivat tunnustusta.
Kannattaa ottaa riskiä. Olen kiitollinen, että valitsemani laitoksellemme harvinaisempi tutkimusmenetelmä ja aihevalinta saivat tunnustusta.
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s