Tarjotaanko vanhuksille oikeus ja mahdollisuus kasvisruokaan?

Yliopistolla on yleensä tarjolla kasvisruokavaihtoehto. Kuvassa itse tekemiäni kikhernepihvejä.
Yliopistolla on yleensä tarjolla kasvisruokavaihtoehto. Kuvassa itse tekemiäni kikhernepihvejä.

Prrrrr… (puhelin soi). Hei Lenita, Kaija täällä (nimi muutettu). Vaihdettiin kuulumiset ja sitten Kaija meni asiaan: ”Sain kuulla, että vanhukset voivat tilata kaupungilta ruokaa kotiin. Tiedät, miten kuntoni on heikentynyt, joten innostuin siitä heti. Selvitin asiaa ja sain ruokalistan käsiini. Mikä pettymys! Enhän minä sellaista ruokaa voi syödä.”

Kaija jatkoi: ”Listassa oli pelkkää punaista lihaa. Totesin asiaa hoitavalle, että olen ollut kolmekymmentä vuotta kasvissyöjä, enkä aio tapojani muuttaa. Minulle vastattiin, etteivät vanhukset syö riittävästi proteiinia ja näin heidän proteiinin tarpeestaan pidetään huolta. Kysyin etteivätkö he ole kuulleet, että proteiinia saa monesta muustakin lähteestä.”

Minä haluaisin tietää liioitteliko Kaija? Vai onko niin, että vanhuksille syötetään edelleen lähinnä palapaistia ja lapsille nauravia nakkeja? Kaijan mukaan joka päivälle oli neljä vaihtoehtoa. Minusta vähintään yhden tulee olla kasvisruoka ja haaveeni on, että tulevaisuudessa suurin osa tarjolla olevista vaihtoehdoista on kasvisruokia. Toivon mukaan kasvisruokien määrä on lisääntynyt myös kouluissa ja kaikissa laitoksissa, eikä kenenkään tarvitse tehdä tiliä sen valitsemisesta. Mikä käsitys sinulla on asiasta?

Mainokset

Gradun verran kiitollisuuden harjoittamista

kukkaa

Graduni on nyt verkossa. Kiitollisuuden harjoittaminen itsehoitomenetelmänä – 28 runoa kiitollisuuden voimasta on työn nimi. Teos sisältää oman tutkimukseni sekä tietoa muista aihepiirin tutkimuksista. Työni on erinomaiseksi arvioitu ja jo kerran palkittukin eli rohkenen suositella sitä kaikille kiitollisuudesta ja sen harjoittamisesta kiinnostuneille. Tulokset ovat runomuodossa, sellaisia tutkimusrunoja.

Aivan mielettömän hienoa olisi saada palautetta, jos päädyt tätä työtä lukemaan.

Kiitos vielä kerran kaikille, jotka olitte tavalla tai toisella mukana tässä kuviossa.

Täällä se gradu on.

Kiittäen,

Lenita

Löysin oman joogani – vihdoin!

Olen viimeisen kahdeksan vuoden aikana kokeillut ainakin astanga-, hatha- ja kundaliinijoogaa sekä erilaisia sovelluksia. Olen myös osallistunut useiden ohjaajien vetämille tunneille. Koska jokainen hoitaa hommansa omalla tavallaan, olen saanut tutustua monenlaisiin tapoihin. En ole kuitenkaan joogannut säännöllisesti.

Espanjassa joogaohjaajani oli luova brittinainen, joka oli kehittänyt oman ohjelmansa käyttäen siinä runsaasti hathajoogaa. Se oli kivaa. Meillä oli kuuden viikon kurssi, jossa joogattiin kahdesti viikossa. Pari viikkoa sitten osallistuin Sannin joogatunnille ja tykkäsin kovasti.

Olen ollut useimmilla joogatunneilla ristiriitaisin tuntein. Minulla on nimittäin ollut isoja vaikeuksissa kahdessa perusasiassa. Aurinkotervehdys, joka on yleisesti käytetty ja mielestäni pitkä joogaliikesarja, on minulle tosi vaikea. En ole kyennyt nauttimaan siitä, vaan olen lähinnä odottanut, että harjoitus menisi nopeasti ohi. Toinen ongelmani on ollut se, että menen sekaisin, kun minun pitäisi samaan aikaan tehdä harjoitusta ja sisäistää sisään- sekä uloshengityksen ohjeet ja rytmi. Lopputulos on ollut se, että olen ollut hukassa hengittämättä.

Tänä syksynä ajauduin oikeastaan vahingossa yinjoogatunnille. Se oli täysin uusi tuttavuus ja uskomattoman ihana yllätys. Ei tehdä aurinkotervehdyksiä, ei pidetä kiirettä, eikä liikkeitä ole ohjattu niin, että minun pitäisi samaan aikaan miettiä, mihin suuntaan hengitän milloinkin. Olen tosi kiitollinen tästä löydöstä. Kaiken huipuksi Yinjooga näyttää sisältävän aina lopussa kiittämiseen keskittymisen, joka vain vahvistaa sitä tunnetta, että tämä on tosiaan minun juttuni!

Tässä video, jos Yinjooga ei ole sinulle tuttu ja haluat nähdä, minkälaista se on. Tämä ihan kokonainen harjoitus, joten siitä vaan tekemään jos hyvältä tuntuu.

Joogaa on monenlaista. Ei siis kannata tehdä siitä johtopäätöksiä parin kokeilun perusteella.

Ihana jälkiruoka ilman sokeria ja viljaa

Olen kohta ollut kolme kuukautta ilman sokeria ja vehnää. Tarkoitan sokerilla teollista sokeria. Marjoja ja hedelmiä olen syönyt sekä silloin tällöin hunajaa. Makeasta en siis ole jäänyt paitsi. Tässä on yksi suosikkijälkkäreistäni.

Ihanat ohukaiset
1 pieni/keskikokoinen banaani
1 kananmuna
Suosin molemmissa luomua.
Käytän oliiviöljyä paistamiseen.

Tässä on todellakin kaikki tarvittavat ainekset, jos paistorasvaa ei lasketa.
Tässä on todellakin kaikki tarvittavat ainekset, jos paistorasvaa ei lasketa.

Haarukalla paistovalmista.
Haarukalla paistovalmista.
Marjoja pakkasesta ja valmista on.
Marjoja pakkasesta ja valmista on.

Tätä herkkua minulle tarjosi ensimmäisen kerran tyttäreni. Ei jälkiruuaksi vaan aamiaiseksi. Reseptin annos riittää jälkiruokana kahdelle. Aamiaisena tai välipalana se menee helposti yhteen suuhun. Olisi kiva tehdä näitä lasten kanssa ja nähdä miten ne maistuvat heille.

Sovelluksiakin voi tietenkin tehdä. Tytär lisää seoksen joukkoon usein mantelijauhoa. Vaihtoehtoisesti mukaan voi laittaa oman kokemuksemme mukaan ainakin hitusen pellavansiemenrouhetta tai kaurahiutaleita. Jos syöt maitotuotteita, voi ohukaisista nautiskella marjojen lisäksi turkkilaisen jogurtin tai kermavaahdon kanssa. Kun teen kermavaahtoa ja jos haluan makeuttaa sen, laitan kermaan ihan vähän juoksevaa hunajaa. Onko sinulla tällaisista ohukaisista kokemuksia?

Raakapuuro on hyvää ja terveellistä

Näistä aineksista syntyy tosi makoisa raakapuuro. Kiitän!
Näistä aineksista syntyy tosi makoisa raakapuuro. Kiitän!

Valmistin tänään taas niin hyvää raakapuuroa, etten voi olla jakamatta reseptiä.

1 pieni luomubanaani
1,5-2 dl jäisiä puolukoita ja mustikoita (puolukoita oli enemmän)
0,75 dl siemeniä: hampun-, seesamin- ja auringonkukansiemeniä
1 sellerin varsi (oli vähän isompi kuin kuvassa näkyvä)
pala kurkkua
100 g bulgarian jogurttia (eli puolet purkista)

Laitoin tehosekoittimeen jogurtin, banaanin, marjat, kurkun ja sellerin. Annoin pyöriä hetken ja sitten lisäsin siemenet, joita en taaskaan ollut muistanut liottaa. Annoin tehosekoittimen taas pyöriä hetken. Valmista ja niin herkullista. Kroppa ja mieli kiittävät.

Pyydän apuasi

Luetko blogiani? Oletko joskus osallistunut järjestämiini tilaisuuksiin, yksilölliseen ohjaukseen tai valmennukseen? Kerään nyt palautetta ja haluaisin kuulla näkemyksesi. Voit kertoa vapaasti mitä mieleesi tulee, lyhyesti tai pitkästi. Jos haluat vinkkejä, niin olen erityisen kiinnostunut kuulemaan, uskotko hyötyneesi jostain tarjoamastani palvelusta (blogi mukaan lukien). Olisi mielenkiintoista kuulla, minkälaista hyötyä koet saaneesi ja tulivatko hyödyt heti vai viiveellä. Voit kirjoittaa tunnelmista, merkityksistä, muutoksista jne. Upeaa olisi myös kuulla, mitkä asiat ovat sinusta minun vahvuuksiani.

Olen saanut terveystieteiden maisterinopinnot kasaan, joten on aika suunnitella tulevaa. Olisi hienoa ottaa palautteesi huomioon sitä tehdessä. Ajattelin koostaa saamistani viesteistä myös kokonaisuuden, jonka laitan blogiini omalle sivulleen näytille ja jota käyttäisin ehkä muutoinkin oman osaamiseni markkinoinnissa.

Jos käsittelen tekstiä, esimerkiksi lyhennän sitä, laitan sen sinulle kommentoivaksi ennen mahdollista julkaisua. Voin aivan hyvin julkaista tekstin nimimerkillä, jos niin haluat. Voit antaa myös ns. negatiivista palautetta, jonka avulla saan kehittää toimintaani. Mikäli olet jo joskus aiemmin antanut minulle palautetta, toivon, että viitsisit tehdä niin uudelleen.

Jos et halua kirjoittaa täällä blogissa, voit laittaa minulle sähköpostia osoitteeseen lenita.lehtonen@gmail.com. Myös Facebookin julkinen ja yksityinen puoli ovat käytettävissä. Kiitos oikein paljon ❤

Ihastelen syksyn kauneutta ja suunnittelen tulevaa.
Ihastelen syksyn kauneutta ja suunnittelen tulevaa.