Hitaan oppijan kiitos

Olen aina ollut erikoisen hidas joissakin asioissa. Kuinka monta kertaa olenkaan pudonnut opettajan kyydistä luokkahuoneessa. Sitä on ollut vaikea hyväksyä, pitää normaalina ja luonnollisena. Sen sijaan olen hävennyt, vertaillut itseäni muihin ja tulkinnut olevani tyhmempi kuin muut. Se ei tietenkään ole ylentänyt mieltä ja siitä syntyy varsin helposti myös epäonnistumisentunteen kierre. Nuorenpana minulle ei tullut edes mieleen, että yliopisto olisi minun kaltaistani varten.

Onnekseni olen toisaalta ollut aktiivinen esittämään lisäkysymyksiä tai pyytämään opettajaa toistamaan sanomansa. Ei silti, silloinkin olen monesti kokenut varastavani muiden aikaa. Muutahan ovat jo ymmärtäneet asian aika päiviä sitten ja minä vielä jauhan samaa. Yllätyksekseni silloin tällöin joku opiskelija on kiittänyt kysymyksestäni ja tunnustanut, että ei hänkään ymmärtänyt tai että tahti oli hänellekin liian nopea. Pääosin olen tulkinnut, että tapaani kysellä pidetään rasittavana. En tiedä, mikä on totta, mutta kyseleminen on melko harvinaista täällä yliopistossakin. Itse näin siinä ensi kerran hyvää opiskellessani kauppaoppilaitoksessa. Siellä oli opettaja, joka teki selväksi, että taitoni oli arvokas.Tunnustus on ollut vaikea pitää mielessä, mutta onneksi en ole lopettanut kyselemistä.


Haluan sanoa, että älköön kukaan kuvitelko, että opettajan kyydistä putoaminen tarkoittaa, että olet huono oppimaan, et opi olleekaan tai että olet ylipäätään surkea.

Iloitsen suunnattomasti uusista mahdollisuuksista opiskella niin, että opettajan tai luennoitsijan puheen voi keskeyttää milloin vaan. Sen sijaan, että minun tarvitsee pyytää opettajaa toistamaan sanansa ja kokisin, että toiston jälkeenkään tämä tollo (minä siis) ei tajunnut mistä on kyse, voin kuunnella ohjaajan sanat vaikka kymmenen kertaa. Laitan hänet kertomaan saman uudestaan ja uudestaan, niin monta kertaa kuin haluan, eikä minun tarvitse pelätä, että opettaja tai joku oppilaista näyttäisi hapanta naamaa. Nyt ei ole väliä silläkään, kiinnitänkö huomioni muiden mielestä olennaiseen vai lillukan varteen. Saan ottaa rennosti, minulla on kaikki aika maailmassa.

Hitauteni johtunee monesta syystä. Ensinnäkin, opettajien ja muiden ihmisten puheet innostavat minut pohtimaan kaikenlaista. Ajatukset kaappaavat huomioni, ideoita tai kysymyksiä synnyttävä mielikuvitukseni alkaa juosta omaan suuntaansa. Minulla on sitten kova homma saada taas muut kiinni. Toinen tekijä on se, että joitakin asioita yksinkertaisesti opin hitaasti. Tarvisen toistoa ja esimerkit auttavat. Yksi hitauteni syy on sekin, että mitä enemmän epäonnistumisia olen jossain ympäristössä, esimerkiksi jonkun opettajan ohjauksessa kokenut, sitä enemmän jännitän ja jännitys saa minut lukkoon. Kun esimerkiksi pyydän ohjaaja toistamaan asian, kysymyksen tekemisen liittyvästä häpeäntunteestani palautuminen saattaa pitää minusta kiinni sen verran tiukasti ettei ohjaajan (opettaja/luennoitsija) vastaus tule perille siitäkään syystä.

Olen valtavan kiitollinen ihmisille, jotka haluavat auttaa muita oppimaan. On kerta kaikkisen loistavaa, että jotkut laittava osaamisensa kiertoon täällä verkossa. Antavat aikansa ja näkevät vaivaa. Ja vieläpä ilmaiseksi!

Minulla on parhaillaan ilo opiskella Kalifornian yliopiston järjestämällä The Science of Happiness -kurssilla. Tälle ilmaiselle kurssille voi muuten edelleen ilmoittautua täällä ja sen voi suorittaa omassa tahdissaan.

Haluan mainita vielä kaksi muuta sivustoa.

Opetus.tv
Suomalainen sivusto, jossa ammattilaiset opettavat videoiden kautta yläastella ja lukiossa opiskelevia. Videoissa käytetään värejä, kuvia jne. Maksuton palvelu. Tässä esimerkki hormoneita käsittelevästä lukion biologian kurssista.

Khan academy
Amerikkalainen Salman Khan alkoi auttaa kaukana opiskelevia sukulaistyttöjään netin kautta tekemällä videoita Youtubeen. Muutkin löysivät videot ja saivat niistä apua. Khan lisäsi tuotantoa ja työskenteli kotinsa vaatekaapissa, kunnes Bill Gatesin edustaja soitti ja kertoi Gatesin auttavan omia lapsiaan oppimaan Khanin videoiden avulla. Materiaalit ovat ilmaiseksi jokaisen halukkaan käytettävissä. Salman Khan esittelee seuraavassa videossa Khan academyn toimintaa. Videossa on suomenkielinen teksti. Video on tosin tehty jo vuonna 2011.

Tässä esimerkki yhdestä Khan academyn videosta. Siinä perehdytään immuunijärjestelmään.

Viime aikoina olen kaverini ohjaamana oppinut ajattelemaan, että haluanpa perehtyä melkein mihin tahansa, kannattaa katsoa, mitä siitä kerrotaan Youtubessa.