Haluatko nähdä enemmän hyvää?

Jossain vaiheessa minä aloin haluta. Löysin siihen hyvin yksinkertaisen keinon. Se on muuttanut minun ja monen muun maailman. Menetelmää ylistää myös miljardien omaisuuden luonut Oprah Winfrey, yksi Yhdysvaltojen vaikutusvaltaisimmista ihmisistä.

Ala kiittää. Kirjoita päivittäin, illalla tai aamulla, vähintään viisi asiaa, joista voit olla kiitollinen. Kun tätä tekee säännöllisesi, samalla tavalla kuin hoidat hampaiden harjauksen, tulokset ällistyttävät.

Jollekin voi alussa olla jopa vaikea löytää viisi asiaa, joista kiittää. Pian alkaa kuitenkin nähdä, että niitä on kaikkialla. Mihin ajatuksensa keskittää, sitä tosiaan saa lisää. Hyvät asiat hoitavat mielen lisäksi kroppaa. Hyvä olo rentouttaa kaikin puolin.

Teen itse harjoituksen iltaisin. Uskon, että kun näin kiittelen ennen nukkumista, niin nukunkin paremmin. Myös uneni ovat muuttuneet. Olen niissä yhä harvemmin hämmentynyt tai peloissani. Arvelen iltapuuhallani olevan keskeinen vaikutus tähänkin. Taas yksi kiittämisen aihe lisää =)

Ehkä kuitenkin kaikkein upeinta on se, että hyvä ruokkii hyvää myös ihan käytännössä. Sitä alkaa useammin hymyillä ohikulkijalle ja tarjota apua sitä tarvitsevalle. Kun antaa hyvää, saa hyvää. Kehä pyörii. Ihmeiden oppikurssissa sanotaankin hienosti, että antaminen ja saaminen ovat sama asia.

Olen viime aikoina vähän fuskannut. En kirjoita kiitoslistaa, vaan hoidan harjoituksen ajatuksissani tai ääneen. Kirjoittaminen on kuitenkin varmasti tehokkain keino, ja sillä tavalla kannattaa ilman muuta ainakin aloittaa. Mistään kuuriluonteisesta hokkuspokkuskonstista ei ole kysymys, ainakaan minun kohdallani. Jos menee monta päivää, että en tee harjoitusta, kiittämättömyyteni lisääntyy. Se taas näkyy muun muassa niin, että olen negatiivisempi ja epävarmempi.

Epävarmuudesta tuli mieleeni, että kun huomaa miten paljossa hyvää sitä loppujen lopuksi kylpee, se lisää varmuutta siitä, että elämä todellakin kantaa, minuakin. Tulee turvallisempi ja luottavaisempi olo. Se jos mikä rentouttaa. Rohkeus lisääntyy ja pääsee nopeammin yli tilanteista, joissa asiat eivät menneet niin kuin halusin.

Kiitollisuusharjoitusta voi tehdä kuka vain. Hän, jolla on paljon kiitettävää tai hän, jolle ei nyt just tule mitään mieleen. Viimeksi mainitulle annan muutaman vinkin.

Kiitos kevään tulosta. Kiitos linnun laulusta. Kiitos, että soitin äidille. Kiitos kassaneidin hymystä. Kiitos ruuasta. Kiitos työkaverin tuesta. Kiitos että olen niin hyvässä kunnossa, että voin tehdä lenkin. Kiitos siitä, että päätin lähteä lenkille. Kiitos, siitä että avasin oven naapurin mummolle. Kiitos, että pesin pyykit. Kiitos, että annoin aikaa itselleni. Kiitos siitä, että minulla on katto pääni päällä tänään.

Erikoisinta kiittämisharjoituksessa on se, että kun tätä aikansa tekee, lähes kaikesta voi kiittää. Uskomatonta mutta totta!

Tekijä: Lenita Lehtonen

Minusta on ihana ihmetellä elämää ja ihmisiä, kirjoittaa ja höpöttää. Intohimoni on auttaa ja palvella. Rakastan luontoa ja autan ihmisten hylkäämiä koiria. Olen työskennellyt vuosikymmeniä viestinnän, koulutuksen ja hyvinvoinnin parissa. Olen toiminut pitkään yrittäjänä ja viestintäkonsulttina. Koulutukseltani olen merkonomi ja terveystieteiden maisteri.

3 vastausta artikkeliin “Haluatko nähdä enemmän hyvää?”

  1. Eräs ystäväni tutustui kirjoitelmiini ja lähetti minulle sähköpostia. Hänen luvallaan julkaisen tässä otteen viestistä:

    Lämmitti varsinkin tuo ”kiitos” kirjoitelmasi. Ehkä siitäkin syystä, että rakkaan Äitini lempivirsiä on Kiitos sulle Jumalani…

    Itsekin koetan masentuneena ja stressin keskellä hakemalla hakea tyytyväisyyttä ja kiitollisuutta. Olen koettanut korostaa kiitollisuutta myös ”vaativille” tyttärilleni.

    Tykkää

Jätä kommentti