Kamppailetko painosi kanssa?

Kamppailu, taistelu ja puolustus ovat kaikki sotaa. Sota itseään vastaan on mielettömän rankkaa. Voiko siinä voittaa? En usko. Tässä minun vinkkini:

1. Luovu taisteluasenteesta – taistelu tuhoaa aina jotain
2. Jätä taakse laihdutuskuurit ja niiden ajattelu
3. Unohda kilot ja puntari – jos puntarissa käynti on osa terveydenhoito-ohjelmaasi, ajattele sitä mahdollisimman vähän
4. Hyväksy tosiasiat, hyväksy koko paketti kiloineen ja karvoineen – muu on taistelua
5. Ota vastuu jokaisesta grammasta, kaikesta siitä mitä olet ja miten voit. Niin saat voimasi takaisin.
6. Kiitä kaikesta mahdollisesta, kiitä liikkuvista jaloista, lintujen laulusta, keväästä ja nenänpäästä
7. Tarkkaile ajatuksiasi, älä lähde negatiivisten mukaan ja keskity niihin positiivisiin
8. Kun ajatuksesi kutsuvat sinua kaapille, hengitä pari kertaan syvään tai juo vettä – ota näin lisäaikaa, mieti ja tunnustele, onko kyse vanhasta kaavasta vai nälästä
9. Näe ruoka lahjana ja arvokkaana – älä vihollisena, sehän olisi sotaa
10. Näe ruoka lääkkeenä, joka hoitaa sinua, sekä mieltä että kroppaa
11. Tunnista syötkö saadaksesi tekemistä – keksi jotain muuta tilalle – lähde lenkille tai opettele olemaan
12. Kun mielesi väittää haluavansa karkkia, tarjoa sille hedelmä
13. Jos syöt pahaan oloon, kiinnostu siitä
14. Juo paljon vettä pitkin päivää
15. Anna ruuanvalmistukselle ja ruokahetkelle aikaa
16. Käy kaupassa ilolla, valitse ja valmista ruoka kiitollisuudella
17. Pysähdy ja kiitä ennen ruokailua, samalla rentoutat itseäsi
18. Syö paljon vihanneksia ja hedelmiä
19. Kun syöt, keskity siihen – älä lue lehtiä, älä katso telkkaria
20. Kun syöt, syö iloisella mielellä ja hyvillä fiiliksillä
21. Kun syöt, keskitä kaiken huomiosi ruokailuun – tulet paljon nopeammin täyteen ja maistat maut voimakkaammin ja selkeämmin.
22. Mitä söitkin usko että se on hyväksi sinulle – jos näet sen myrkkynä, kiusaat itseäsi
23. Jos tunnistat liittäväsi ruokailuun tai ruokalajeihin pelkoja, tutustu niihin
24. Kun syöt, vältä ähkyä – siitä seuraava olo saattaa rasittaa sinua myös henkisesti
25. Ole itsellesi hyvä ja armollinen – älä moiti itseäsi silloinkaan, kun söit liikaa tai teit ruokavalintoja, jotka ovat itseäsi vastaan
26. Jos moitit itseäsi, älä moiti itseäsi siitä, että moitit itseäsi =)
27. Liiku paljon – muuta tapojasi, kävele portaat
28. Tee asioita joista tykkäät – käy jalkahoidossa, tanssi, laula, vietä aikaa ystävien seurassa tms.
29. Kuuntele kehoasi, se lähettää arvokkaita viestejä jatkuvasti
30. Visualisoi, näe itsesi tavoitepainossasi ja tunne se fiilis
31. Opettele rentoutumaan
32. Ole itsesi paras ystävä – tue itseäsi, kuten tukisit muita ystäviäsi

Kaikista tärkeintä on tässäkin asiassa mielestäni itsensä hyväksyminen. Olen hyvä juuri tällaisena kuin olen. Kaikki muu hyvä seuraa tuota ajatusta, kunhan uskon ja joka tunnen sen joka solullani todeksi.

Mainokset

Tekijä: Lenita Lehtonen

Minusta on ihana ihmetellä elämää ja ihmisiä, kirjoittaa ja höpöttää. Intohimoni on auttaa ja palvella. Rakastan luontoa ja autan ihmisten hylkäämiä koiria. Olen työskennellyt vuosikymmeniä viestinnän, koulutuksen ja hyvinvoinnin parissa. Olen toiminut pitkään yrittäjänä ja viestintäkonsulttina. Koulutukseltani olen merkonomi ja terveystieteiden maisteri.

4 vastausta artikkeliin “Kamppailetko painosi kanssa?”

  1. Hei,
    Moni juttu jo tuttu mutta löytyy kyllä uusiakin. Saako tätä lainata tuonne omaan blogiini – Muistutuksia osioon? Viisaita sano sulla!! Olen kyllä itseni jo suht hyvin hyväksynyt, mutta muutoksia pitää silti tehdä – siis painon on tiputtava vaikka muutoin onkin tyytyväinen. 🙂

    Tykkää

    1. Moikka PipSa! Ihana asia toi tyytyväisyys, se heijaa ja hoivaa niitä muitakin osa-alueita. Kiva, että löysit tekstistäni jotain uutta. Hienoa, jos lainaat. Toivon, että lainauksissa olisi viittaus blogiini ja linkki. Silloin kun se on mielestäsi kätevästi mahdollista. Kaikkea hyvää!

      Tykkää

  2. Kiitoksia, että saan jakaa tämän blogissani. Laitoin sinne linkin tänne sivustollesi sekä suoran maininnan mistä jutusta vinkkilista on otettu.

    Kiitoksia viisaista sanoistasi. 🙂 Toivon suuresti, että ne antavat mulle voimaa silloin kun sitä tarvitsen eniten.

    Tykkää

    1. Moi PipSa! Tosi hienosti olit laittanut ja kaiken kukkuraksi kauniisti kirjoittanut minusta blogissasi. Niin teet tietty tässäkin. Kiitos 😉 Arvostan todella paljon palautettasi. Tuntuu upealta se, että olen pystynyt koskettamaan, ymmärtämään jotain siitä maailmasta, jossa sinä olet. Minulla on hurjasti kokemusta peloista. Pelko pyöritti elämääni eli minua vuosikymmenet. Pelkäsin myös lihomista. Ruuan ja syömisen ajattelu monissa muodoissa on ollut yksi taakkani. Siinä on tehtävää vieläkin. Vähän alle kolmekymppisenä keksin, että jäätelöä voi syödä litran ja sitten sen voi suun kautta ulostaa. Niin tein joitakin vuosia silloin tällöin. Onneksi pääsin siitä vaivasta ja ihme kyllä en koskaan tehnyt sitä muiden ruokien kanssa. Vaikka oma kokemus on huikea voimavara, minun on kyllä kiittäminen monia upeita kirjailijoita, henkisiä opettajia ja valmentajia, joilta olet saanut oppia älyttömän paljon. Tässä sen taas näkee miten me kaikki olemme yhtä! Sinussa ja meissä kaikissa on valtavasti voimaa. Sopivat ajatukset, sanat, kaverit sun muut auttavat meitä kaivamaan ne voimat esille. Se vielä, että en ole omia kokemuksiani lukuun ottamatta opiskellut tai lukenut painohallintaan liittyviä juttuja. Kamppailut voivat olla erinäköisiä, mutta niiden kaavat ja taustat ovat samoja. Minusta on herkullista yhdistellä niitä palikoita tekstiksi ja höpinäksi 😉 Rakkain terveisin, Lenita

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s