Sydämellisen korjaamon vetovoima

Korjaamon pihassa on rivi fillareita, etsin joukosta omani. Tapansa mukaan miehet ovat kirjanneet palvelun hinnan muistilapulle ja mitä näenkään: ihan sama, mikä on hinta, sillä koko huomioni on keskittynyt ihastelemaan kaunista punaista sydäntä, jonka nuo remonttireiskat ovat minun hintalappuuni piirtäneet. Eihän tällaista kokemusta voi ottaa nauramatta ja kiittämättä vastaan.

Vaikka vierailen fillarikorjaamossa vain, kun pyörässäni on häikkää, on käynti tuossa liikkeessä aina iloni. Ajattelepas, huomaan kotoa lähtiessäni, siis 2 kilometriä korjaamolta, pyörän kumin rikkoutuneen ja lähes saman tien harmistukseni on tiessään. Eikös ole kummallista? Kuinka ollakaan olen jo ratkaissut ongelman nähden mielikuvissani korjaamon omistajan nauravan naaman. Tässä vaiheessa talutan pyörääni hyvillä mielin kohti varmaa voittoa.

Jos tällaisen yhteyden luominen on mahdollista pyöräkorjaamolle, se on sitä uskoakseni lukuisille yrityksille. Merkille pantavaa on myös se, että tällaiseen suhteeseen ei mahdu halvemman tarjouksen mentävää aukkoa. Mikä mahdollisuus varsinkin niille yrittäjille, jotka eivät halua kilpailla hinnalla.

Meistä ihan jokaisen, ei vain yrittäjien, lienee hyödyllistä aika ajoin miettiä, minkälaisia mielikuvia ja fiiliksiä muissa (asiakkaissa, ystävissä jne.) mahdamme herättää ja vastaako se toiveitamme. En puhu muiden miellyttämisestä itsensä hylkäämisen hinnalla, sillä teeskentelyllä hurmaa harvoja.

Toimivat viestintäkeinot ovat usein edullisia. Kun porukalla on iloa ja leikkimieltä, luovuus kukkii. Ilman näitä voisi kumien korjaaminen ja elämä yleisestikin olla aika lailla tylsempää. Tällaisista esikuvista minä haltioidun ja toivottavasti opinkin jotain. Kiitos pojat!

Juttu, jonka kirjoitin aiemmin kyseisestä korjaamosta:
https://lenitalehtonen.wordpress.com/2011/05/15/kansainvalisilla-kauppareissuilla/

Mainokset

Tekijä: Lenita Lehtonen

Minusta on ihana ihmetellä elämää ja ihmisiä, kirjoittaa ja höpöttää. Intohimoni on auttaa ja palvella. Rakastan luontoa ja autan ihmisten hylkäämiä koiria. Olen työskennellyt vuosikymmeniä viestinnän, koulutuksen ja hyvinvoinnin parissa. Olen toiminut pitkään yrittäjänä ja viestintäkonsulttina. Koulutukseltani olen merkonomi ja terveystieteiden maisteri.

2 vastausta artikkeliin “Sydämellisen korjaamon vetovoima”

  1. onpa ihana 🙂
    Kerroin juuri eräälle kollegalle, kuinka minua ilahduttaa kahden naisen pitämä henkilöstövuokrausfirma / rekrytoimisto, joka lähettelee pienenpieniä lahjoja juhlien lähestyessä. Esim pääsiäisenä sain heiltä pääsiäiskortin lisäksi suklaisen tipu-tikkarin – olisitte nähneet leveän hymyni avatessani kirjekuoren, jotka tavallisesti tuovat tuleessaan vain tylsiä mainoksia!
    Businesslike -niminen firma sen sijaan luottaa yksinkertaiseen efektiin: hymyä huuleen vaikka pienellä eleellä!
    He ovat myös keksineet oivat mainoslauseen omalle työlleen: hyviä ihmisiä hyviin yrityksiin. Näin helposti saadaan asiakas ajattelemaan heistä positiivisesti ja hyvässä lykyssä myös kertomaan siitä puolelle maailmalle.

    Tykkää

    1. Kiitos Sirpa, että jaoit tuon tarinan 🙂 Iloa voi todellakin tuottaa monin tavoin ja kuten huomaamme, siitä riittä ammennettavaa pitkäksi aikaa – yhdestä teosta. Emme taatusti osaa useinkaan edes arvata, miten pitkälle tekomme yltävät. Nyt minulle tulee mieleen sen perinteinen tv:ssä näytettävä jouluelokuva, jossa enkeli näyttää masentuneelle miehelle, mitä kaikkia hienoja vaikutuksia hänen olemassa olollaan ja teoillaan onkaan ollut.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s